Pandemia Covid-19 wywołana korona wirusem jest zupełnie nowym doświadczeniem, z jakim ludzkość nie miała do czynienia nigdy w historii. Nigdy dotąd ludzie na całym świecie nie borykali się z zarazą, która dociera wszędzie, zagraża zdrowiu i życiu milionów, jeśli nie miliardów ludzi i wywraca do góry nogami ustalony porządek polityczny i gospodarczy. Jeszcze nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak bardzo zmieni się świat i ludzie, bo końca pandemii wciąż nie widać, a więc i wszelkie plany, jakie robią ludzie w różnych dziedzinach życia w sferze materialnej nie mogą być precyzyjne.
Już teraz widać, jak głębokie zmiany zachodzą w systemach finansowo-kredytowych i bankowych. Rządy, w tym także rząd polski uruchamiają programy pomocowe, w Polsce działa, co jakiś czas korygowana Tarcza Antykryzysowa, w ramach, której udzielane są zapomogi, których celem jest umożliwienie nie tylko przetrwania ludziom pozbawionym możliwości zarobkowania, ale i pomoc w podtrzymaniu działalności biznesowej, których funkcjonowanie w wyniku wprowadzonych obostrzeń epidemicznych zostało mocno ograniczone, jeśli nie całkowicie uniemożliwione. Dotyczy to przede wszystkim całej sfery usług restauracyjno-hotelarskich i turystycznych. Ale przecież kryzys dotyka nie tylko samych biznesmenów świadczących usługi. Jego ofiarami padają także pracownicy tego sektora, którzy tracą pracę i zarobki, a przede wszystkim w skali ogólnopaństwowej spadła siła nabywcza ludności, decydująca o być albo nie być całego, wielkiego przecież, sektora usług.
Poza udzielaniem wsparcia finansowego w postaci zapomóg i dotacji, państwo w ramach Tarczy Antykryzysowej, stara się zapobiec zkryzysowi finansowemu i gospodarczemu, poprzez kierowane do instytucji finansowych i banków zaleceń i rozporządzeń, mających na celu łagodzenie skutków dekoniunktury wywołanej pandemią. Stosując się do tych zaleceń, np. Rada Polityki Pieniężnej już trzykrotnie w czasie trwania pandemii obniżała stopę oprocentowania kredytów, a banki zaproponowały swoim kredytobiorcom wakacje kredytowe.
Wakacje kredytowe przynoszą ulgę kredytobiorcom, których zdolność kredytowa uległa ograniczeniu w skutek trwającej pandemii.
Większość banków, nie czekając na wnioski ze strony kredytobiorców zagrożonych zakłóceniami w regularnym spłacaniu rat zaciągniętych przed pandemią kredytów, same wystąpiły z propozycją udzielenia wakacji kredytowych swoim kredytobiorcom. W pierwszej fazie banki oferowały przeważnie jednomiesięczne wakacje kredytowe, na obowiązujących do czasu pandemii warunkach, co było związane ze zwiększeniem kosztów kredytowych, obciążających dodatkowo kredytobiorców. Jednak obecnie, banki stosując się do zaleceń w ramach Tarczy Antykryzysowej, dają kredytobiorcom możliwość przedłużenia wakacji kredytowych o trzy do sześciu miesięcy bez podnoszenia marż albo korygując je w minimalnym stopniu.
Procedura udzielania wakacji kredytowych, a także ich ewentualnego przedłużania została maksymalnie uproszczona i praktycznie polega na kliknięciu odpowiedniej opcji w udostępnionym przez bank on-line formularzu zawierającym propozycję udzielenia wakacji kredytowych. Kredytobiorca, decydujący się na przyjęcie propozycji wakacji kredytowych, może zapoznać się z harmonogramem spłat kredytu po skorzystaniu z wakacji kredytowych.
W przypadkach, gdy kredytobiorca spłaca w tym samym banku kilka kredytów różnych kategorii, np. gotówkowych krótko i długo terminowych, konsumpcyjnych albo kredytu hipotecznego na zakup mieszkania, domu lub innej nieruchomości, obowiązuje zasada, że wakacje kredytowe mogą być udzielone tylko na jeden z tych kredytów. Kredytobiorcy w takim przypadku zazwyczaj wybierają do objęcia wakacjami kredytowymi kredyt o najwyższej miesięcznej racie spłaty.