To jedna z najpiękniejszych chwil w życiu – odbiór własnego mieszkania od dewelopera! Ta chwila może się śnić jeszcze długie lata. Nareszcie! Rodzina na własnym! Żeby jednak sen o odbiorze mieszkania od dewelopera dostarczał świeżym właścicielom samych miłych i pozytywnych wrażeń, dobrze jest w dniu odbioru mieszkania opanować emocje, napić się zimnej wody, żeby chłodnym okiem spojrzeć na swój świeży skarb i prawidłowo ocenić jego prawdziwy stan. Bowiem, jest możliwość, że sen o chwili odbioru mieszkania od dewelopera może być niemiły. Niestety, bywa i tak, że absolutnie zrozumiała euforia towarzysząca odbiorowi wymarzonego mieszkania od dewelopera osłabia czujność i, że możliwe usterki i wady nie zostaną wychwycone i umieszczone w protokóle zdawczo-odbiorczym, jaki musi być w dniu odbioru mieszkania od dewelopera sporządzony i obustronnie podpisany.
Co powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania od dewelopera?
Odbiór mieszkania od dewelopera może nastąpić dopiero po uzyskaniu przez niego przewidzianej prawem decyzji o przekazaniu nieruchomości do użytkowania. Rzetelnie sporządzony protokół odbioru mieszkania zapewnia nabywcy mieszkania spokój, że deweloper do końca wywiąże się ze swoich zobowiązań, jakie są zawarte w umowie nabycia mieszkania od dewelopera. Jest powszechnie zalecane, żeby aktowi przejmowania mieszkania od dewelopera przez nabywcę, towarzyszyły osoby trzecie. Oczywiście, wskazane jest, żeby szczęśliwym nabywcom mieszkania od dewelopera, towarzyszył przede wszystkim profesjonalny pośrednik w handlu nieruchomościami, który z deweloperem, a częściej jego przedstawicielem, będzie rozmawiał jak fachowiec z fachowcem. Taki profesjonalnie przeprowadzony odbiór mieszkania od dewelopera, zaowocuje tym, że wszystkie zauważone niedoróbki, wady i usterki, zostaną umieszczone w protokole, a deweloper lub jego przedstawiciel zobowiąże się, że najpóźniej w ciągu 14 dni odpowie pisemnie, czy uznaje wyszczególnione w protokole wady i usterki i usunie je, zgodnie z umową w ciągu miesiąca od podpisania protokołu przyjęcia mieszkania od dewelopera, czy też uzna, że zastrzeżenia są niesłuszne i odmówi ich przyjęcia.
Ustawodawca przewidział sytuacje, kiedy nabywca mieszkania od dewelopera nie jest w stanie wychwycić wszystkich wad, w tym wad prawnych, występujących wtedy, gdy deweloper nie uregulował zgodnie z prawem stosunków własności lub współwłasności gruntu, na którym stoi nieruchomość; albo, gdy ukryte wady są do wykrycia dopiero w trakcie długotrwałego użytkowania mieszkania od dewelopera i nałożył nań obowiązek udzielania pięcioletniej rękojmi. Jednak naprawienie wad i usterek w ramach obowiązującej pięcioletniej rękojmi może nastąpić tylko wówczas, gdy nabywca w ciągu miesiąca od wykrycia wady zawiadomi o tym dewelopera i wezwie go do ich usunięcia. Zdarza się, że deweloper odmówi naprawienia usterek w ramach rękojmi, wtedy nabywcy pozostaje dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.
Oprócz wymaganej prawem pięcioletniej rękojmi, każdy szanujący się deweloper może udzielić gwarancji. Warunki gwarancji są zazwyczaj określone w umowie nabycia mieszkania od dewelopera lub w aneksie do tej umowy.